Baťa region

cs

Baťovská dálnice Chřiby

Bratři Baťovi nesnili jen o dokonalé továrně nebo jednom městě. Jejich plány zahrnovaly budování státu pro 40 milionů lidí, dokonale propojenou infrastrukturu Evropy a potažmo i celého světa, ideální bydlení a život v rozvinutých zemích. Jedním z projektů, do kterých se pustili, byla také páteřní dálnice spojující Prahu s Podkarpatskou Rusí. Po nedokončeném projektu dnes zůstávají betonová torza ukrytá uprostřed chřibských vrchů.

O dálnici, která by spojila Prahu s Podkarpatskou Rusí, se mluvilo od chvíle, kdy se na mapě světa objevilo Československo. Páteřní komunikace měla pomoci rozvinout automobilismus, který byl tehdy ještě v plenkách. Myšlenku dálnice, která by procházela Čechami, Moravou, Slovenskem i Podkarpatí, vřele podporovali nejen státnici, ale také podnikatelé. Mezi nimi i Jan Antonín Baťa.

Plánů na možnou trasu dálnice bylo několik, v letech 1939–1943 však nakonec zvítězil ten, který protínal chřibské pohoří. Projekt, na který už v roce 1938 uvolnila vláda 150 milionů pro projekční práce, se skládal ze tří etap: Praha – Jihlava, Jihlava – Zástřizly (Chřiby), Zástřizly – Lužná. Už z tohoto výčtu je patrné, že nevelké chřibské pohoří tvořilo zásadní překážku pro hladkou stavbu, a bylo nezbytné této etapě věnovat zvýšenou pozornost.

Chřibská část dálnice se tedy začala stavět 24. ledna 1939, kdy do Zástřizel dorazil pracovní prapor 304, který začal kácet les na trase chystaného tělesa dálnice. Dělníci byli ubytovaní na Bunči, u Kudlovské silnice i na Žlutavě. Stavba rychle pokračovala až do okupace a vzniku Protektorátu Čechy a Morava. S odtržením Slovenska a Podkarpatské Rusi pozbyl význam dálnice propojující všechna území veškerý smysl. Dálnice měla být naopak začleněna do německé dopravní sítě a upravena podle jejích směrnic.

Celou stavbu však přerušil válečný nedostatek. V roce 1941 z hor odchází vojáci i dělníci a nechávají po sobě jen rozestavěný torza ze stovek tisíc litrů betonu. Prohlédnout si je můžete třeba cestou z Bunče na rozhlednu Brdo

Navigovat
Roštín 287, 76803 Roštín

Nepřehlédněte

Novinky, akce, příběhy a tipy na výlety z Baťova regionu

Rok 2026 bude ve znamení oslav 150 let od narození Tomáše Bati
Novinky

Rok 2026 bude ve znamení oslav 150 let od narození Tomáše Bati

3. dubna 2026 uplyne 150 let od narození Tomáše Bati – ševce, podnikatele a také starosty města Zlína. V průběhu celého roku se tak odehraje široké množství kulturních a společenských akcí, do kterých budou zapojení nejen partneři Zlínska a Luhačovicka, ale také řada dalších měst napříč republikou i za hranicemi. Jubileum je totiž díky iniciativě města Zlína a Nadace Tomáše Bati exkluzivně zapsáno do světového Kalendáře výročí UNESCO.

Číst více
Naučná stezka Baťov v Otrokovicích: Procházka historií i duchem baťovské éry
Novinky Tipy na výlet

Naučná stezka Baťov v Otrokovicích: Procházka historií i duchem baťovské éry

Pokud máte rádi příběhy míst, kde se minulost snoubí s dneškem, a chcete poznat, jak se v Česku budovalo moderní město s jasnou vizí, naučná stezka Baťov v Otrokovicích je přesně to pravé místo pro vás. Tato téměř 5kilometrová trasa vás provede baťovskými památkami a místy, která nesou odkaz jedinečné éry Tomáše Bati.

Číst více
Tomáš Baťa a jeho nejodvážnější obchodní cesta přes tři kontinenty
Příběhy

Tomáš Baťa a jeho nejodvážnější obchodní cesta přes tři kontinenty

V prosinci 1931 se vizionář a podnikatel Tomáš Baťa vydal na průlomovou obchodní cestu do Indie. Na palubě vlastního letadla překonal tisíce kilometrů, aby prozkoumal nové trhy a přinesl levnou obuv milionům obyvatel Indie. Dobrodružství, které fascinovalo svět, začalo 10. prosince 1931 v Otrokovicích a skončilo 14. února 1932.

Číst více